Skip to main content

Warna-warni Sambutan Jubli Perak Muassasah Darul Ulum.



Tanpa kita sedari, 25 tahun telah berlalu sejarah pembinaan dan pembangunan Muassasah Darul Ulum. Dari jerit payah Almarhum Dato’ Haji Fadzil Mohd Noor dan para pimpinan ketika itu sehingga mampu membeli tanah seluas 48 ekar dengan harga RM 600.000 ketika itu merupakan suatu jumlah yang sangat tinggi nilainya. Pembinaan pertama sebuah masjid dengan nilai RM 150.000 menyebabkan kerajaan BN ketika itu mengambil keputusan merampas tanah tersebut dengan alasan membina bangunan di tanah pertanian. Rentetan tragedi rampasan tersebut menaikkan kemarahan para pendokong gerakan Islam untuk berkampung disini demi mempertahankan bumi ini. siang malam tidak kira tua dan muda berjaga dan berkawal memastikan hasrat kerajaan BN tidak kesampaian. Akhirnya, setelah rundingan demi rundingan, kerajaan bersedia memulangkan semula tanah ini dengan syarat membayar wang denda sebanyak RM 80.000.20 hingga 22 September yang lalu, kenangan ini diimbau kembali dengan penganjuran Sambutan Jubli Perak 25 Tahun Muassasah Darul Ulum. 3 hari 3 malam masyarakat berkampung disini dengan menyertai pelbagai program yang menarik. Hari khamis, hari pertama sambutan diwarnai dengan pertandingan Nasyid dan Pidato peringkat HESA. Sebelah malamnya kuliah maghrib oleh Ustaz Shahril Long, dan selepas isya’, sejarah yang belum dirungkai terungkai pada malam tersebut dengan kedatangan para sejarahwan dan pencinta sejarah hadir membentangkan sejarah di dalam Wacana Pemikiran Ustaz Fadzil Noor. Wacana yang membarisi Tuan Haji Subki Latif, Ustaz Abu Kasim Abdullah dan Ustaz Ridhuan Mohd Noor cukup memberikan kesegaran yang tidak bernilai kepada para tetamu.

Jumaat hari yang mulia, pagi penghulu segala hari dimulakan dengan Forum Dhuha 3 anak Tok Guru iaitu Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi (Anak kepada YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang), Ustaz Mohd Fauwaz Mohd Fadzil (Anak kepada Almarhum Dato’ Haji Fadzil Mod Noor) dan Ustaz Husamuddin Baderuddin (Anak kepada S.S Dato’ Sheikh Baderuddin Ahmad). Forum dipengerusikan juga anak tuan guru iaitu Ustaz Abdul Ghani Abdullah (Anak kepada Tuan Guru Haji Abdullah Lebai Samah). Membicarakan tentang peranan pendidikan dan sumbangan kepada Muassasah Darul Ulum. Jamuan rakyat bermula selepas tamat forum dhuha tersebut. Semua hadirin yang hadir menjamu selera dengan penuh selera. Seusai solat jumaat, muslimat mengambil tempat untuk Nostalgia Muslimat PAS Kedah dengan menampil para veteran di dalam perjuangan muslimat di dalam gerakan PAS. Sebelah petang, kemeriahan program diteruskan dengan pertandingan bola sepak persahabatan antara Pilihan Muassasah Darul Ulum menentang skuad Piala Presiden Kedah dengan berkesudahan Pilihan Muassasah Darul Ulum menang dengan jaringan 2-1. Sebelah malam diteruskan dengan kuliah maghrib oleh Ustaz Ahmad Abdullah selepas maghrib dan selepas isya’ ceramah umum oleh Naib Presiden PAS, YB Dato’ Haji Mahfuz Omar dan mantan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Perak, Dato’ Adnan Ibrahim.

Pagi sabtu diteruskan dengan istiadat Majlis Konvokesyen Kolej Islam Darul Ulum kali ke XI yang disempurnakan penyampaian diploma oleh YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak. Ucaptama Majlis ini disampaikan oleh YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Seramai 42 graduan menerima sijil masing-masing dan konvokesyen kali ini menampilkan sejarah tersendiri KIDU apabila disertai graduan STAM seramai 24 orang. Pada sebelah petang, julung kalinya Muassasah Darul Ulum menghimpunkan para alumninya merangkumi para guru, pensyarah, pelajar dan kakitangan MDU. Ianya diserikan dengan kehadiran YB Dato’ Seri Presiden PAS meraikan anak-anak MDU. Sebelah malamnya setelah maghrib diadakan Munajat dan Tahlil Perdana yang dipimpin oleh Tuan Guru Haji Salleh Musa atau lebih terkenal dengan Tuan Guru Haji Salleh Sik. Sesudah isya’ Ceramah Umum mengambil ruang menampilkan YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi dan YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak. Ditengah-tengah ceramah, slot majlis perasmian penutup diadakan dengan tayangan video 25 tahun Muassasah Darul Ulum. Semoga Muassasah Darul Ulum terus menabur bakti kepada masyarakat.

Comments

Popular posts from this blog

PELUANG PENGAJIAN DI KIDU

KIDU berbesar hati menjemput semua yang ingin melanjutkan pengajian di Kolej Islam Darul Ulum. Selain menawarkan Program Diploma Syariah, KIDU juga turut membuka peluang pengajian kepada semua dengan menyediakan tiga Program lain iaitu; Tamhidi Bahasa Arab (Asasi Bahasa Arab), Tamhidi SPM (Fast Track SPM) dan STAM. TAMHIDI BAHASA ARAB Kelas Pengajian Tamhidi Bahasa Arab yang dijalankan selama 5 hingga 10 bulan dengan menumpukan pengajian dalam penguasaan Bahasa Arab asas dan ilmu Islam termasuk pengajian Al-Quran secara lisan dan hafazan. Di akhir pengajian pelajar akan menduduki peperiksaan bagi kelayakan Sijil Tamhidi dan layak untuk memohon untuk mengikuti pengajian Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) atau program Diploma Syariah KIDU pada sesi seterusnya. TAMHIDI SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM) Program Pengajian Tamhidi SPM (Fast Track) adalah program persediaan bagi calon-calon SPM bagi tahun tersebut. Tempoh pengajian adalah selama 11 bulan bermula dari bulan Januari hingg

Pelajar SPM, STAM dan TAMHIDI 2022

Ahlan wasahlan buat para pelajar ambilan SPM, STAM dan TAMHIDI. Pada hari Isnin 4 April 2022 Kolej Islam Darul Ulum telah mengadakan hari pendaftaran kemasukan pelajar baru. Selamat datang ke bumi tarbiyah Muassasah Darul Ulum. Pelajar yang mendaftar datang bukan sahaja dari negeri Kedah malah terdapat juga pelajar dari Selangor, Pulau Pinang dan Kemboja. 

SPM FT 2022/2023

 SPM FT 2022/2023 Anak-anak pelajar SPM FT KIDU 2022/2023 Bismillah, Alhamdulillah esok (8 Jun 2023) Khamis akan diumumkan keputusan bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia yang lalu. Tiada doa yang dipinta melainkan semoga diberi kejayaan yang cemerlang kepada semua anakda yang bersungguh-sungguh dalam pembelajaran yang lalu. Bittaufiq wannajah semua !